Prisvärd landsvägsracer för smarta amatörer med höga ambitioner Värdesätter du både kraftöverföring och låg vikt? Har du dessutom en höga ambitioner? Vill du äga funktionell kvalitet utan att behöva pantsätta svärmors arkitektritade sommarnöje? Ja då kan den minimalistiska storsäljaren BH SL1 2.0 vara ett vägvinnande alternativ! Det här är ett extremt prisvärt fartvidunder som ser till att du kan spöa otränade stallkamrater på löpande band. En uthållig spansk landsvägsracer med kompakta former, låg vikt och effektiv kraftöverföring som levererar prisvärd körglädje oavsett om det är avslappnad njutningsrunda med polarna eller en intensiv söndagsrunda som gäller för dagen. Den ger dig verktygen för att kunna handskas med tuff konkurrens, dessutom helt oavsett om det är underhållande kompisrundor eller ett klubbmästerskap som är ditt primära mål. Nyckeln till framgång! Minimalistiskt fartvidunder med ram i högklassig kolfiber (Toray) som väger in på 1,050 gram Stommen är konstruerad med BH´s högklassiga Hollow Core Internal Moulding (HCIM) technology Vevpartiets med box som har extra stor diameter samt bakre stag som ger högklassig lateral vridstyhet ICR system – Integrerad kabeldragning som ger ett elegant utseende och lägre luftmotstånd Framgaffel i kolfiber (SL1 Disc) som ser till att styrningen alltid känns rapp, smidig och kursstabil Pålitlig 2x-drivlina med 20 växlar från Shimano (Tiagra) där fokus ligger på smidig funktion Mekaniska skivbromsar från Shimano (Tiagra) med robust bromsverkan oavsett förhållanden Hjulset från Slite med genomgående axlar som försetts med 28 mm breda gummin från BH Utformningen (av både ram och framgaffel) ser till att cykeln klarar däck med bredd upp till 30 mm Cockpit från BH (Lite Compact) där både styre och styrstam har kompakta former Sadel från San Marco (Monza Start) och sadelstolpe från BH (Lite) med helt integrerad klamma Minimalistisk ram med modern geometri som skapar ökar uthållighet Hjärtat i denna välbyggda skapelse är en högkvalitativ ram helt i kolfiber (SL1 Disc ICR Monocoque) med en välbalanserad endurance-geometri som givetvis fokuserar på fart och effektivitet men som samtidigt ser till att du utan problem kan hålla ett högt tempo under långa träningspass utan att behöva få det minsta ont i ryggen. Ramen kompletteras av en lätt framgaffel, även den helt i kolfiber (SL1 Disc), som effektivt bidrar till att dämpa vibrationer samt skapa en stabil körkänsla och maximera styrprecisionen. Här är både hastighet, lågt vikt, effektiv kraftöverföring och hög kursstabilitet tungt prioriterade egenskaper. Vilket man lyckats uppnå via en modern geometri med korta kedjestag i kombination med BH´s avancerade Hollow Core Carbon Technology (HCIM). Enkelt förklarat handlar det om en högklassiga konstruktion som skapas genom att man under tillverkningen applicerar ett högt inre tryck på ramens gjutform för att komprimera materialen, vilket effektivt eliminerar tryckvariationer, luftbubblor och andra defekter som annars kan uppstå. Tack vare ICR system så uppnås dessutom en slätare ram där är kablarna är väl skyddade från fysisk åverkan inuti ramen, det ger betydligt lägra luftmotstånd och det gör underhållet (främst rengöringen) mycket enklare. Sist, men absolut inte minst, så är en ju en cykel med intern kabeldragning betydligt mycket snyggare. Pålitlig 2x-drivlina med robust prestanda samt effektiva skivbromsar Under motorhuven sitter en pålitlig 2x-drivlina med 20 växlar från Shimano (Tiagra) och den består av ett vevparti med dubbla klingor (46/34T) kombinerat med en driftsäker 10-delad kassett (11-34T), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att även ambitiösa cyklister kan hänga med i alla former av tempon och hantera branta uppförsbackar utan några större problem. Kassetten är dessutom relativt tätt stegad, vilket i praktiken ser till att du enkelt kan hålla rätt kadens. Den japanska drivlinans prestanda är beprövad och dess funktion är i princip alltid helt krångelfri. När det går undan så ökar kraven på bromsförmågan och just därför är den utrustad med mekaniska skivbromsar från Shimano (Tiagra), vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till pålitlig bromsförmåga året om, och dessutom oavsett om det är torr, blött eller slaskig asfalt som gäller för stunden. Kompakt cockpit och snabbt hjulset med lågt rullmotstånd Du styr hela bygget via en slimmad cockpit från BH där både styre och styrstam som utgör en enhet med sina föredömligt kompakta former. Allt rullar på ett rappt hjulset från Slite med genomgående axlar som försetts med greppsäkra gummin från BH som tack vare en bredd på 28 mm ser till att du kan fortsätta trampa även när underlaget blir lite sämre, vilket ökar mångsidigheten och ytterligare förstärker komforten. Men trots ett stort fokus på lågt luftmotstånd så så ser den smarta utformningen (av både ram och framgaffel) till att cykeln faktiskt klarar däck med bredd ända upp till 30 mm.
Läs mer om BH Racer Allround SL1 2.0 Red/Copper/Red